Hogyan előzzük meg a puffadást?

2017.02.04

Veled is előfordul, hogy étkezések után ég a gyomrod? Felpuffadsz?


Helyes ételtársítással megelőzhető. Próbáld ki Te is.

Néhány tipp, hogyan előzd meg a gyomorégést, puffadást.

Mi okozhat puffadást?

Alaposan rágjuk meg az ételt!

Kis falatokat vegyünk egyszerre, alaposan 25-30-szor rágjuk meg az ételt.

Az alapos rágáskor az étel elegyedik a nyállal, ez megkönnyíti a gyomor további munkáját. 

A meg nem rágott, nagy darabokban lenyelt étel komoly munkát ad a gyomornak, ez okozhat puffadást. 

Előzzük meg  a puffadást!

  • Egy étkezésen belül ne együnk zöldséget, és gyümölcsöt!

  • A zöldség és a gyümölcs más-más kémhatású, a gyomorban megerjesztik egymást.

Zöldség, gyümölcs megfelelő társítása!

Gyümölcsöt csak reggelire, délelőtt, és délig délig fogyasszunk, lehetőleg étkezések előtt, soha nem utána, desszertként.

Zöldség félék: délben, délután este.

Délután, este, már ne együnk gyümölcsöt!
Egy étkezésen belül nem keverjük a zöldséget a gyümölccsel.


  • Tej, tojás, cukor együttes alkalmazása!

Ezekből az összetevőkből bármelyik kettőt egyszerre használjuk egy étel készítésekor, már erjedés jöhet létre.

  • Főzzük meg alaposan a gabonaféléket!

Ha nem főzzük meg alaposan a gabonaféléket és a pillangós virágzatú növényeket (bab, zöldbab, szójabab, lencse, borsó, sárgaborsó) puffadást okozhat. A gabonáknál a bonyolult felépítésű keményítőlánc igényli a hőkezelést az emészthetőség érdekében, a hüvelyeseknél pedig a fehérjebontást gátló enzim, a tripszin inhibitor miatt szükséges az áztatás és ezt követően a főzés.

TIPP: 

  • Gabonák, hüvelyesek főzésekor a főzővízbe tegyünk 2-3 babérlevelet, megelőzi a puffadást.
  • Keresztesvirágúaknál,( káposztafélék) a főzővízbe tett párszem köménymag segíti a könnyebb emészthetőséget.


  • Étkezés közben NE igyunk!

Ha étkezés közben iszunk (bármilyen folyadékot) nem rágjuk meg kellően az ételt, a nagyobb darabok is könnyedén lecsúsznak, nehezíti  a gyomor munkáját.

Ekkor ugyanis felhígítjuk a gyomorsavat, vele együtt a félig megemésztett táplálékot. Ilyenkor annak érdekében, hogy a gyomor megkönnyítse a maga feladatát, először a folyadékot fogja felszívni.

Ez alatt az emésztésnek indult táplálék, várakozásra kényszerül, és a 39-40 C fokos belső környezetben erjedésnek indul.

  • Túl gyakori evés!

Ha az étkezéstől számított másfél órán belül bármit eszünk vagy iszunk, úgyszintén létrejöhet az erjedés majd puffadás.

Másfél órára van szükség ahhoz, hogy a gyomor kiürüljön.

A legjobb azonban, ha legalább 5-6 óra telik el két étkezés között.

Ha gyakrabban eszünk, lehet, hogy a gyomrunk már kiürült, viszont nem biztos, hogy a gyomrot követő bélszakasz is üres, és ez által nem képes az újonnan érkező táplálék fogadására.

Ha a bélszakaszban még ott találhatóak az előző étkezés lebontási termékei (ez csak akkor fordulhat elő. ha túl gyakoriak az étkezések, illetve, ha a finomított ételek összetapadva elzárják az utat), a gyomor hiába végezte el a feladatát, a táplálék nem tud továbbmozdulni a patkóbélben lévő "torlódás" miatt.

Mi okozhat gyomorégést?

Vannak olyan fűszerek amik, ha hajlamosak vagyunk rá, gyomor irritációt, gyomorégést okozhat.

Ilyenek: feketebors, fehérbors, chili, erős paprika, curry, gyömbér, szegfűbors, szegfűszeg, fahéj,

Ecetes ételek: mustár, ecetes torma, majonéz.

Gyomorégést okozhat,ha olajban dinszteljük meg a hagymát.

Az olajjal bevont hagymát a gyomor csak nagy küzdelmek árán tudja szétbontani.

(Az olaj magas hőfokra hevítése eleve rákkeltő.)erről később, többet.

Mikor és mit igyunk?

Étkezések előtt fél órával fogyasszunk el 1 - 2 pohár vizet!

Miért?

Csökkenti a kínzó éhség érzetet. A szánkban megindul a nyáltermelés, a gyomor felkészül az érkező táplálék fogadására.

Étkezés közben és utána közvetlenül NE igyunk a fentebb leírtak miatt!

1-2 óra után bőségesen ihatunk, sőt, igyunk is.

Elfogadott tény, hogy naponta 2-3 liter folyadékra van szükségünk, bár az is igaz, hogy van orvosi vélemény ami testsúly kilogrammonként 40 ml víz fogyasztását javasolja.

Jó tudni!

Minden olyan folyadék, amelyben szénhidrát és rost található, a szervezet szempontjából már nem víznek, hanem feldolgozandó tápanyagnak minősül, hiszen megindítja az emésztést.

Szokjunk le a cukros üdítőkről, gyümölcslevekről, és szomjunkat lehetőleg tisztított csapvízzel vagy ásványvízzel oltsuk!

Hasznos volt az információ?

Oszd meg ismerőseiddel, barátaiddal, lehet, hogy őket is érdekli!