Miért egészséges a növényi étrend? Nézd meg most!

2018.01.02

Miért egészséges a növényi eredetű étrend?

A gabonafélék, a gyümölcsök, valamint a zöldségek tartalmaznak minden olyan szénhidrátot, zsírt, fehérjét, vitamint, ásványi anyagot és rostot, amelyet a szervezet igényel.

Testünk minden egyes sejtjének szüksége van a működéséhez energiára, melyet az elfogyasztott és a 

szervezet által feldolgozott szénhidrát biztosít. 

A gabonafélékben, a zöldségekben és a hüvelyesek­ben találhatók meg a legjobb minőségű összetett szénhidrátok. Az összetett szénhidrátok keményítőből, dextrinekből. cellulózból és gli­kogénből állnak.


A civilizációs megbetegedések listáját a szív és érrendszeri megbetegedések vezetik, melyek a magas koleszterinfogyasztás miatt alakulhatnak ki. A növényi étrenden élők esetében kicsi az esély e betegségek kialakulására, hiszen a gabonák, zöldségek és gyümölcsök nem tartalmaznak koleszterint, csak esszenciális zsírsavakat, melyek védik, és nem károsítják a szervezetünket.

A jó közérzet szempontjából fontos az elegendő mennyiségű cellu­lóz, azaz növényi rost fogyasztása, mivel hiánya megnehezíti az emésztést. A cellulóz meggátolja a káros anyagok felszívódását is. 

 Rostok hiányában a vékonybélben lévő bélbolyhok letapadnak, és így a létfontosságú szénhidrátok felszívódása megnehezedik. A magasabb rostanyag tartalom egyenletes vércukorszintet biztosít, és csökkenti a mára egyre több áldozatot követelő vastagbélrák kialakulásának valószínűségét. Abban az esetben, ha nem fogyasztunk elegendő mennyiségben rostanyagot, az érfalakról esetlegesen letisztított koleszterin nem tud mihez tapadni, vagyis nem tud széklet formájában kiürülni, hanem visszaszívódik a bélfalon keresztül.

Az ipari forradalom idején a malomipart oly módon gépesítették, hogy az élelmiszeripar számára könnyebben kezelhető finomított (nullás, BL 55-ös) lisztet kapjanak. Ezzel a finomítással sajnos elveszítjük az élelmi rostok majdnem kétharmadát, az ásványi anyagok és vitaminok 30-50 százalékát.

A finomított gabonatermékek mellőzésével készített ételek egészségesek, táplálóak és ízletesek. Kiegyenlítetten hatnak szervezetünk vércukor szintjére, ezáltal biztosítják a jóllakottság érzetét, valamint az egyenletes energia felvételt. Ennek köszönhetően, akik így táplálkoznak, hatékonyabban fognak mind fizikai, mind szellemi munkát végezni.

Az egészséges táplálkozás összeállításakor nemcsak az a fontos szempont, hogy egy élelmiszer milyen vitaminokat és ásványi anyagokat tartalmaz, hanem az is, miként hat a feldolgozási folyamat legfontosabb állomására, azaz a gyomorra? Segíti vagy megnehezíti annak működését, ezzel összefüggésben közérzetünkre terhelő vagy jótékony hatással lesz-e? A gyomorban a nem megfelelőképpen társított különböző tápanyagok kedvezőtlen folyamatot indítanak el, az elfogyasztott ételek erjedni kezdenek, és az ennek során keletkező alkohol kellemetlen puffadást okoz.

Hasznosnak találtad a cikket?

Oszd meg ismerőseiddel, barátaiddal, lehet, hogy őket is érdekli!

(Forrás: Nagy Zsuzsa Legyen néktek eledelül)


Nézegesd meg a korábbi bejegyzéseket is!

A magas olajtartalmú magvak, a gabonafélék és a csonthéjas gyümölcsök feldolgozásával sokféle ízű növényi tejet nyerhetünk, amelyek kitűnően alkalmasak az ételek készítésekor a tehéntej helyettesítésére állaguknál fogva is, és mivel magas kalciumtartalommal rendelkeznek.