Mivel helyettesíthetjük a tejet, és a tejtermékeket?

2016.11.03

   A magas olajtartalmú magvak, a gabonafélék és a csonthéjas gyümölcsök feldolgozásával sokféle ízű növényi tejet nyerhetünk, amelyek kitűnően alkalmasak az ételek készítésekor a tehéntej helyettesítésére állaguknál fogva is, és mivel magas kalciumtartalommal rendelkeznek.

 (Részletek itt: Növényi tejek készítése.)

Ne feledjük el, hogy a növényi tejek, mivel tartalmazzák a kiindulási anyagok,

  •  magok rostjait - emésztést igényelnek, így elsősorban arra jók, hogy a gabonakásákat megfőzzük bennük, nem pedig arra, hogy a szomjunkat oltsuk velük. 

A tejtermékek elhagyásával kieső fehérje- és kalciumbe­vitel miatt aggódóknak:  igaz, hogy a teljes, tápegész gabonák és az olajos magvak a tejhez viszonyítva keve­sebb fehérjét tartalmaznak, viszont esetükben nem kell számolnunk azzal a veszteséggel, amit a tejtermékek fogyasztása esetén megfi­gyeltek. 

A tejtermékeknél ugyanis a magas fehérjetartalom miatt a szervezet kiüríti a számára felesleges fehérjét, ami viszont a szervezetből távozásakor magához köti a kalciumot, vagyis ahelyett, hogy a kalcium beépülne a csontokba, "kimosódik" a szervezetből. 

 Az olajos magvakban kevesebb ugyan  a kalcium mennyisége, de az lényegesen jobban hasznosul, mint a tejben lévő.