Spenót

Miben van?   Flavon Green,                                     Flavon Green+

spenót vagy paraj(Spinacia oleracea), ismert és gyakori kultúrnövény, a házi veteményes kertek gyakori levélzöldsége.

 E smaragdzöld színű zöldségnövényünk több tápanyagot tartalmaz, mint sok más élelmiszer. 

A szezonja májustól októberig tart, de mivel jól fagyasztható és feldolgozható, így egész évben hozzáférhető, fogyasztható. 

A legkellemesebb íze és legnagyobb ásványi anyag tartalma azonban a tavaszi és az őszi hónapokban van.

Élettani hatása:

Kiemelkedően magas vitamin, ásványi só és nyomelem tartalma.

 A spenót vitamin tartalma: 

K-vitamin, A-vitamin-, mangán-, folsav, magnézium, vas, C-vitamin, B2-vitamin, kalcium-, kálium-, és B6-vitamin, élelmi rostok, réz, növényi fehérjék, foszfor, cink és E-vitamin. 

Ezen kívül ismert forrása az omega-3 zsírsavaknak, niacinnak, és szelénnek. A spenót leveleiben  triterpén-szaponinok, oxálsav, nitrátok találhatók. A levél szárazanyag-tartalmának 30%-a fehérje.

 Az ásványi sók közül kiemelkedik magnézium-, a kálium- és a kalciumtartalma, viszont foszforból az átlagosnál kevesebbet tartalmaz. 

Ezek a tulajdonságai a csontképzésben nagy jelentőséggel bírnak. Nyersrosttartalma 0,6% körül ingadozik, mennyiségét és környezeti tényezők számottevően befolyásolják, ennek csaknem a fele jól emészthető. A vitaminok közül az A- és C-vitamin-tartalma nagy, bár az utóbbi nagy része főzéskor elbomlik. A talajtól függően nagy mennyiségű vasat tartalmazhat, azonban ennek nagy része nehezen felszívódó formában van jelen, és az oxalátok is gátolják a felszívódását.

Leggyakrabban főzeléknövényként vagy salátaként használják fel, iparilag pedig klorofill előállítására. A leveléből készült szerek az emésztésre (a hasnyálmirigy-elválasztásra és az epeképződésre) jó hatással vannak, valószínűleg a szaponinok miatt. Igazoltan hatékonyan segíti a csontritkulás, vastagbélrák, ízületi gyulladások megelőzését, magas oxalát- és nitráttartalma miatt azonban nem szabad túl sűrűn fogyasztani.

A spenót kiváló folsav (B9 vitamin) forrás. A folsav ajánlott napi mennyisége 0,2 mg egy átlagos felnőtt ember esetében és kiemelt fontosságú a terhes nők esetében a kellő mennyiségű folsav fogyasztása. Már 100 g párolt spenót fedezi a napi folsavbevitel 50%-át.

Kutatások szerint a spenót levelében 13 különböző flavonoid található, melyek jól kiegészítik az antioxidánsok és más daganatellenes hatóanyagok egészségmegőrző szerepét azáltal, hogy csökkentik a sejtek oxidatív károsodását. Több kísérletben alkalmaztak spenótkivonatokat különböző daganatos sejtek kezelésére és bebizonyították, hogy a spenót kivonatai lassítják a gyomorrák sejtek sejtosztódását. 

A 80-as években New England-ban a mellrák és a spenótfogyasztás közötti összefüggést keresték egy kísérletben. A rendszeresen parajt fogyasztó nők között kimutathatóan alacsonyabb volt a mellrák előfordulásának aránya.

Lap tetejére       Előző oldal       Kezdőlap           Miben van? Flavon Green, Flavon Green+